Vrijdag 22 augustus 2025. Tijd: 15.20 uur.
Het klinkt wat bot, maar hoe sneller iemand ontslagen is uit het ziekenhuis, hoe sneller nieuwe patiënten geholpen kunnen worden. Maar hoe doe je dat zonder dat je patiënten te weinig aandacht geeft? Rijnstate heeft een oplossing: thuismonitoring, met een app.
Het is niet de vraag óf patiënten zo veel mogelijk thuis verzorgd moeten worden, maar hoe ziekenhuizen dat het beste kunnen regelen. Want de zorgvraag stijgt, snel. Volgens Rijnstate zou 40 procent van de Nederlanders over een paar jaar in de zorg moeten werken, om de druk aan te kunnen. Aangezien dat niet realistisch is, moeten andere oplossingen gevonden worden.
Rijnstate gebruikt apparatuur die inmiddels al door 84 procent van alle ziekenhuizen gebruikt wordt, voor diverse behandelingen.
In het ziekenhuis onderzoekt men zorg op afstand wetenschappelijk. Op dit moment specifiek voor één aandoening: een acute alvleesklierontsteking. Bij mensen die een milde vorm hebben, zou ondersteunende zorg op afstand afdoende kunnen zijn. Dat lijkt ook het geval te zijn.
De zorg op afstand bij een milde acute alvleesklierontsteking werkt als volgt: de patiënt heeft dagelijks contact met een gespecialiseerde verpleegkundige van het Virtueel Zorgcentrum van Rijnstate. Eens per dag beantwoordt de patiënt in een app vragen over pijn, klachten en voeding.
Patiënten die meedoen aan het onderzoek, zijn positief over deze zorg op afstand. In het begin vinden ze het spannend, maar het is vooral heel fijn om goede zorg te krijgen in de eigen vertrouwde omgeving.
Belangrijk is natuurlijk wel dat de patiënt goed omgaat met de thuismonitoring. Daar wordt vooraf dus goed naar gekeken. Ook controleert het ziekenhuis goed of de patiënten de vragen goed invullen.
Het lijkt erop dat zorg op afstand voor een grote groep patiënten goed mogelijk is. De komende jaren is de kans dan ook groot dat deze werkwijze groeit.
Auteur: redactie Zuster Jansen